... D8 FACTORY: Czy Twój pomysł na bloga ma sens? 7 kroków według Marka Jankowskiego

Czy Twój pomysł na bloga ma sens? 7 kroków według Marka Jankowskiego

15:36

Od samego początku, niemal w każdym poście, podkreślam, że Twój blog to Twoja własna firma, bez względu na jego profil. Wszystkie przytaczane przeze mnie działania i narzędzia mają na celu pomóc Ci jak najlepiej zoptymalizować jego funkcjonowanie. Nieważne, czym się zajmujesz, liczą się konwersje.

skąd wiadomo, że ten pomysł na bloga ma sens

Co to jest konwersja? Określona reakcja Twojego klienta/odbiorcy na przeprowadzone przez Ciebie działania. W przypadku biznesu jest to zakup produktu lub usługi. W przypadku bloga może to być komentarz pod postem (rozmieniając się na drobne), zalajkowanie fp lub subskrypcja newslettera.

Są różne narzędzia (np. >Google Analytics< ), które przedstawią Ci szczegółowy raport o ruchu na stronie, bez potrzeby wdawania się w obliczenia.
Jeśli chcesz zdobyć konwersje, musisz się postarać. Dobrze by było, żebyś była przekonana, czy Twój biznes (tu: blog) ma szanse odnieść sukces. Powtórzę: mówimy o sytuacji, w której oprócz pasji i chęci dzielenia się przemyśleniami, zależy Ci również na konkretnym feedbacku. Tutaj odniosę się do postu Marka Jankowskiego na blogu >Mała Wielka Firma<, parafrazując go na potrzeby bloga.

Czy to dobry pomysł na bloga? 7 kroków, żebyś miała pewność
Przede wszystkim zachęcam do przeczytania >postu Marka<, ponieważ to tam została przedstawiona całość zagadnienia. Ja omówię tylko rzeczone 7 kroków.

KROK 1: znaleźć problem do rozwiązania
Często mówi się o tym, że treść bloga powinna zaspokajać potrzeby czytelnika, odpowiadać na jego problemy. Masz duże szanse na komentarz, lajka czy subskrypcję, jeśli będziesz publikowała treści wartościowe dla Twojej persony. Pomogą Ci w tym narzędzia content managera, o których mówiłam w poście „Skąd czerpać pomysły na posty – narzędzia i inspiracje”, a także znajomość Twojego czytelnika, o czym pisałam w poście „Twój czytelnik idealny, czyli o tworzeniu persony słów kilka”.

KROK 2: wymyślić sposób, jak go rozwiązać
Inspirowanie się autorytetami nie jest złe, a dla samego autorytetu wręcz bardzo miłe. Kopiowanie to inna bajka. Przyjmuję, że chcesz założyć bloga w konkretnej kategorii, ponieważ coś już na dany temat wiesz, albo też intensywnie się doszkalasz. Masz własne zdanie, nie powielasz schematów, lubisz pomagać i nie interesują Cię oczywistości. Nie kopiuj cudzych rozwiązań i nie podpisuj się pod nimi jako autor. Nawet jeśli zgadzasz się z czyimś zdaniem, zawsze dodaj coś od siebie.

KROK 3: zapytać innych, czy też mają ten problem
Nic tak skutecznie nie scala blogera i czytelnika jak łączenie się w cierpieniu. Użyj kanałów social media i forów do wybadania gruntu, sprawdź jaka jest skala odzewu, śledź wyciągane wnioski i wyciągnij własne. Pamiętaj jednak, żeby zachować autentyczność. Nie chcesz na dzień dobry podrzucić linku do bloga i wciskać ludziom rozwiązań, nie znając szczegółów problemu. Subtelność to niezłe oręże, jeśli umie się z niej sprytnie korzystać.

KROK 4: jeżeli temat chwycił, powiedzieć zainteresowanym o swoim rozwiązaniu
Za darmo. Na płatne publikacje przyjdzie czas. W Polsce przyjęło się, że za wszystko trzeba płacić. Zerknij na rynek USA. Tam marketingowcy publikują wartościowe treści w ilościach masowych, nie każąc za nie płacić nawet lajkiem. Tutoriale na YT są tak precyzyjne, że nawet bariera językowa nie stanowi problemu. A w Polsce często jest tak, że jak już ktoś coś zrobił, umie i wie to chce na tym zarobić. To nie jest dobra i zachęcająca metoda, na pewno nie na początku.

KROK 5: zebrać informacje zwrotne, żeby doprecyzować problem i rozwiązanie
Znasz problem, publikujesz post z rozwiązaniem i czytasz komentarze. Prześledź feedback, żeby wiedzieć, co poprawić, na co zwrócić uwagę, w czym jeszcze nie pomogłaś, jakie dodatkowe problemy spędzają sen z powiek.

KROK 6: rozpocząć przedsprzedaż
W tym momencie uruchamiasz bloga i zaczynasz publikować wartościowe, darmowe treści. W ten sposób zwiększasz jego zasięg oraz popularność, komentarze i lajki to Twoje aktualne konwersje.

KROK 7: zbudować produkt
Teoretycznie możesz poprzestać na kroku 6, a krok 7 potraktować jako etap rozwoju bloga. A możesz także dorzucić do tego płatny kurs, ebook lub szkolenie, omawiające zagadnienia, których do tej pory nie poruszyłaś. Zapisanie się i uregulowanie płatności za Twój projekt to Twoje nowe konwersje. To już coś więcej niż tylko komentarz, prawda?

Pozwolę sobie zacytować Marka: „Pomysł jest bezwartościowy, dopóki go nie zrealizujesz”. Chcesz pisać bloga, załóż go i zacznij. Nie wiesz, jaki to będzie miało sens, dopóki nie spróbujesz. O plusach możesz przeczytać w poście „Po co w ogóle pisać bloga?”.
Nie zapomnij odwiedzić bloga Marka, znajdziesz tam mnóstwo przydatnej wiedzy. 

You Might Also Like

0 komentarze