... D8 FACTORY: Twój czytelnik idealny, czyli o tworzeniu persony słów kilka

Twój czytelnik idealny, czyli o tworzeniu persony słów kilka

16:39

Zastanawiałaś się kiedyś, dlaczego autorzy Twoich ulubionych blogów tak bezbłędnie odgadują Twoje potrzeby? Czasami masz wrażenie jakby pisali o Tobie lub do Ciebie. Wiele wskazuje na to, że idealnie wpisałaś się w ich profil persony. Kim jest persona?

jak stworzyć personę bloga

Persona to wymyślony profil idealnego czytelnika. To wirtualny gość Twojego bloga, dla którego tworzysz treści. Mówiąc wprost: to Twoja konkretna grupa docelowa, charakteryzująca się ściśle określonymi cechami. A przy okazji to wyjątkowo skuteczne narzędzie budowania marki. Możesz uznać, że kreowanie fikcyjnych postaci nie ma sensu, skoro tak wiele realnych osób odwiedza Twoją stronę. Zastanawiałaś się kiedyś, co je łączy? Jakie specyficzne cechy? Które z ich potrzeb zaspokajasz, że do Ciebie wracają? No właśnie.

Tworzenie persony
Zamknij oczy i pomyśl o tym, jaka jest misja Twojego bloga. Dla przykładu zajrzyj do zakładki „O czym piszę”, tam znajdziesz misję mojego bloga. Ja, poprzez marketing i coaching, chcę pomagać młodym kobietom w rozwijaniu własnej marki oraz w rozwoju osobistym in general. Musisz przyznać, że spora grupa ludzi szuka takich informacji. Jak zatem doprecyzować target i zwiększyć szanse na wymarzony feedback? Są pewne kryteria.

1. Demografia:
* skąd pochodzi Twój czytelnik: wieś, miasto, metropolia, przedmieścia…
* ile ma lat: dorosły, nastolatek, osoba starsza
* płeć
* wykształcenie: student, uczeń podstawówki, gimnazjalista, licealista, nie uczący się

2. Praca:
* pracuje (gdzie, czym się zajmuje)
* nie pracuje
* jakie ma przychody/możliwości finansowe

3. Codzienność:
* co lubi jeść
* jak spędza wolny czas
* jakie ma zainteresowania

4. Potrzeby:
* jakich treści potrzebuje
* jakich szuka informacji
* jakiej oczekuje pomocy

5. Wartości:
* co ceni
* czym gardzi
* czym się kieruje w życiu

6. Obawy:
* czego się obawia
* co budzi jej/jego wątpliwości

Pisanie dla każdego o wszystkim to pisanie dla nikogo o niczym. Możesz być uniwersalna, ale to nie jest fundament budowania solidnej marki. Solidna marka jest charakterystyczna, konkretna, określona i budzi zaufanie. Wiesz, o czym piszesz, co chcesz przekazać i komu to przekazujesz. Twoja pewność siebie zaowocuje zwiększeniem zasięgu i rozpoznawalności. A wszystko zaczyna się tutaj: w momencie tworzenia persony.
W tym temacie polecam artykuły Pawła Tkaczyka i Basi Stawarz.
Za kilka dni przedstawię Ci przykładowe profile persony oraz Perfekcyjne Czytelniczki D8FCTR.
A Ty dla kogo piszesz? Kim jest Twoja persona?

You Might Also Like

0 komentarze