... D8 FACTORY: Hej, blogerze! A Ty masz swój biznes plan?

Hej, blogerze! A Ty masz swój biznes plan?

12:51

Popełniłam post o tym, >po co w ogóle pisać bloga<, więc to już wiesz. Pozostają kwestie organizacyjne. Zakładam, że masz już nazwę i wybrałaś platformę. Spróbujmy usystematyzować kolejne działania.

planowanie blogowania

Do sukcesu nie ma żadnej windy, trzeba iść po schodach
Możesz pisać spontanicznie, bez planowania i większego nakładu pracy. W takim przypadku sukces pozostanie jedynie (i aż!) kwestią szczęścia. Możesz też wziąć sprawy w swoje ręce. Być może nadal będziesz musiała wspinać się po schodach, ale będą to schody ruchome.

Funkcje biznes planu
Blog to taka mała firma, Twoja własna działalność. Musisz mieć biznes plan. To zdecydowanie ułatwi zarządzanie i pozwoli Ci zaoszczędzić sporo czasu. Jako dokument planistyczny, biznes plan pomoże usystematyzować Twoją wiedzę i pomóc w określeniu kolejnych kroków.

Biznes plan bloga
Ja swój biznes plan prowadzę w specjalnie przeznaczonym do tego zeszycie. Wspieram się również drukowanymi tabelkami z Excela. Biznes plan bloga stanowi uzupełnienie domowego harmonogramu tygodniowego – wiem, kiedy mam czas na bloga, więc łatwiej wdrażać mi kolejne działania. 
Co zawiera mój biznes plan?
  • Opis bloga (ogólny, w stylu zakładki „o mnie” – określam misję bloga)
  • Profil persony
  • Listę konkurencji wraz z adresami www (traktuję to raczej jako prywatną listę czytelniczą)
  • Analizę SWOT
  • Listę opublikowanych postów wraz z wypunktowaniem omówionych w nich kwestii
  • Listę planowanych postów w kolejności chronologicznej wraz z planowaną datą publikacji (tutaj sprawdza się to również jako osobno wydrukowany dokument)
  • Listę dodatkowych benefitów dla Czytelników wraz z planowaną datą udostępnienia (tutaj sprawdza się to również jako osobno wydrukowany dokument) 
  • Listę i charakterystykę stałych cyklów na blogu 
  • Listę stałych kanałów dystrybucji

Co mi to dało?
Zostałam świadomą autorką. Położyłam kres przypadkowości. Wiem, o czym pisałam, a co dopiero napiszę. Wiem, kiedy to nastąpi. Wiem, do kogo kieruję moje treści. Wiem, w jakiej tematyce chcę się poruszać. Wiem, co jest teraz hot topic u mojej konkurencji i w branży ogólnie. Znam słabe i mocne strony mojego bloga. Znam szanse i zagrożenia, które mogę napotkać. Zwiększyłam swoje szanse na sukces.

Bloga powinnaś pisać „od serca”, to podstawowa zasada, ale to za mało. Sumienne zaplanowanie strategii również nie gwarantuje sukcesu, niemniej zmniejsza ryzyko porażki. Paweł Tkaczyk powiedział ostatnio, że „blog zyskuje wartość w czasie”, ale aby tak było, trzeba poświęcić mu trochę pracy.

You Might Also Like

0 komentarze